...counting...

Saturday, December 3, 2011

Sabar...

~~In the name of Allah the Most Gracious, Most Merciful ~~

It's already in the beginning of december, Last post dated October...
Almost two months ago, which means I forget my blog long enough..

*************



Melalui saat-saat genting dan kritikal dalam kehidupan sebagai seorang pelajar universiti.. Assignment, projek untuk setiap subjek, quizzes dan mid term.. Juga beberapa perkara yang perlu dititik beratkan... 

Penat, lelah.. tapi langkahan tetap diteruskan, melangkah satu persatu, sematkan nawaitu Lillah, bahagi masa, luangkan masa bersama sahabat2 demi mencari cebisan-cebisan kekuatan yang makin haus.. Doa, moga Allah permudahkan.. dan terus berusaha..

Hati mula bersuara, kenapa rasa sesak selubungi dada?? Rasa macam berat dan sakit hati ni.. 
Rasa macam nak nangis tapi air mata seakan2 sukar untuk mengalir...

Melihat skrin handphone, tertera satu ayat menenangkan diri ... seakan2 memahami kondisi melanda diri.. berbicara supaya sentiasa beringat..

" And give glad tidings to the patient one"

S.A.B.A.R

Sungguh, Allah sangat baik pada hamba-hamba-Nya...
dalam surah Al-Baqarah ayat 155 Allah berfirman:

" Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."

diikuti ayat 156 yang bermaksud: 

"(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah,mereka berkata "inna Lillahi wa inna ilaihi rooji'uun" (sesungguhnya kami milik Allah dan hanya kepada-Nya kami kembali)"

Diuji untuk melihat siapa yang bersabar, yang bersyukur kerna masih diberi kesedaran, mungkin tuntutan duniawi menjadikan diri alpa, leka, dan lupa pada Nya.. Ujian yang ditimpakan, untuk kita terus mengadu dan berdoa pada Nya.. Teringat satu bicara,, lebih tepatnya Hadith Qudsi .. 

" Bila kita berjalan selangkah menghampiri Allah, seribu langkah Allah datang menghampiri kita" 


"Wahai orang-orang yang beriman! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran), dan kuatkanlah (perteguhkan iman) kesabaran kamu, serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beruntung 
(beroleh kemenangan)."                        [surah Ali Imran: 200]

**************
 
Ya Allah, ampuni segala khilafku! Sesungguhnya aku tiada apa-apa disisiku melainkan dengan rahmat dan kasih sayang Mu, maka ampuni aku.. < T.T >

may Allah bless

p/s: mohon doa kalian!



No comments:

Post a Comment