...counting...

Saturday, December 3, 2011

Sabar...

~~In the name of Allah the Most Gracious, Most Merciful ~~

It's already in the beginning of december, Last post dated October...
Almost two months ago, which means I forget my blog long enough..

*************



Melalui saat-saat genting dan kritikal dalam kehidupan sebagai seorang pelajar universiti.. Assignment, projek untuk setiap subjek, quizzes dan mid term.. Juga beberapa perkara yang perlu dititik beratkan... 

Penat, lelah.. tapi langkahan tetap diteruskan, melangkah satu persatu, sematkan nawaitu Lillah, bahagi masa, luangkan masa bersama sahabat2 demi mencari cebisan-cebisan kekuatan yang makin haus.. Doa, moga Allah permudahkan.. dan terus berusaha..

Hati mula bersuara, kenapa rasa sesak selubungi dada?? Rasa macam berat dan sakit hati ni.. 
Rasa macam nak nangis tapi air mata seakan2 sukar untuk mengalir...

Melihat skrin handphone, tertera satu ayat menenangkan diri ... seakan2 memahami kondisi melanda diri.. berbicara supaya sentiasa beringat..

" And give glad tidings to the patient one"

S.A.B.A.R

Sungguh, Allah sangat baik pada hamba-hamba-Nya...
dalam surah Al-Baqarah ayat 155 Allah berfirman:

" Dan Kami pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."

diikuti ayat 156 yang bermaksud: 

"(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah,mereka berkata "inna Lillahi wa inna ilaihi rooji'uun" (sesungguhnya kami milik Allah dan hanya kepada-Nya kami kembali)"

Diuji untuk melihat siapa yang bersabar, yang bersyukur kerna masih diberi kesedaran, mungkin tuntutan duniawi menjadikan diri alpa, leka, dan lupa pada Nya.. Ujian yang ditimpakan, untuk kita terus mengadu dan berdoa pada Nya.. Teringat satu bicara,, lebih tepatnya Hadith Qudsi .. 

" Bila kita berjalan selangkah menghampiri Allah, seribu langkah Allah datang menghampiri kita" 


"Wahai orang-orang yang beriman! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran), dan kuatkanlah (perteguhkan iman) kesabaran kamu, serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beruntung 
(beroleh kemenangan)."                        [surah Ali Imran: 200]

**************
 
Ya Allah, ampuni segala khilafku! Sesungguhnya aku tiada apa-apa disisiku melainkan dengan rahmat dan kasih sayang Mu, maka ampuni aku.. < T.T >

may Allah bless

p/s: mohon doa kalian!



Friday, October 7, 2011

Perjalanan ini...

Assalamualaikum wbt..




   Apa khabar semua? Semoga sentiasa sihat dan berada dalam kondisi yang baik, dan dinaungi rahmat Allah selalu.. rindu nak menulis tapi Allah lebih tahu, dua tiga minggu yang berlalu menuntut banyak perhatian kepada perkara yang lebih selayaknya.. Islam juga turut menganjurkan umatnya untuk meletakkan sesuatu yang penting untuk segera dilaksanakan daripada perkara yang kurang penting.. teringat kata2 ustaz ketika di sekolah dulu:


"Pentingkanlah yang lebih penting kerana yang lebih penting itu lebih penting daripada yang penting"


   Mula2 mendengar bicara ustaz, ramai yang tertawa. Mungkin ayat dan nada yang ditutur ustaz agak lawak bila didengari. Atau mungkin juga ketika itu hati belum memahami dan merasai apakah kepentingan2 yang ustaz bicarakan. Tapi, seiring masa berlalu, ayat ini sesungguhnya benar! Pabila diulit pelbagai urusan dari segenap aspek, baru hati merasai penat, lelah dan letih.. Ini bahaya! kerana bila kita punya banyak perkara yang mendatang dan kesemuanya menuntut perhatian dari kita, kita harus dan perlu punya strategi dalam menyelesaikannya. Perlu me'list'kan mana yang aula, dan yang kurang aula.. Laksanakan apa yang paling utama, diikuti yang perkara2 yang kurang penting.. 

   Untuk itu, manusia perlu punya hati yang hidup. Hati yang hidup sentiasa mengarahkan pemiliknya melakukan tuntutan kebaikan dan jauhi diri dari melakukan kebatilan. Dan hati yang hidup ini perlu sentiasa diproses, diberi makanan dan sentuhan daripada sumber2 yang baik. Dan atas dasar ini, manusia perlu kepada proses tarbiyyah yang berterusan. Saat terleka, ada peringatan yang mengingatkan. Saat terjatuh, ada semangat yang menguatkan. Dan saat berduka, ada janji2 dari Nya yang menggembirakan dan memberi jaminan kebahagiaan. 

   Lantaran itu juga, saya rasakan penting akan hadirnya seorang sahabat.. ya, sangat penting.. Sahabat yang baik mendorong kita kepada Allah. Sahabat seperti cermin kita, refleks kepada diri..  siapa kita akan dapat digambarkan dengan melihat dengan siapa kita bersahabat.

"Sesiapa yang Allah menghendaki kebaikan untuknya, maka akan direzekikannya dengan sahabat yang soleh, ketika dia lupa dia akan mengingatkannya, ketika dia beramal, dia akan membantunya"
(Maksud Hadis)


   Sahabat yang baik itu bukanlah sahabat yang sentiasa bergelak ketawa dengan kita, ataupun sahabat yang menangis bersama, bukan juga sahabat yang sudi menemankan kita makan atau berjalan tidak kira masa, akan tetapi sahabat yang baik itu adalah sahabat sentiasa mengingatkan kita dalam rangka iman dan ukhuwwah kepada Allah. Ketika mana kita lupa untuk beramal kepada Allah, lalai dalam kehidupan, larut dengan dunia, maka sahabat yang baik ini akan mengingatkan kita agar kembali ke jalan yang lurus, begitu juga dalam beramal kebaikan, sahabat yang baik ini akan membantu dengan sepenuh hati, malahan akan menguatkan kita dengan bantuannya. Itu hakikat sahabat yang baik.

   Bila kita melalui proses tarbiyyah seperti yang dilalui oleh sahabat2 baginda Nabi Muhammad saw, dan bila kita sudah punya keyakinan dan kefahaman dalam diri, bila iman dihati sudah tertanam kukuh, dan bilamana kita sering menterjemahkan kebaikan ke dalam kehidupan, Allah akan datangkan ujianNya. Allah ingin lihat sejauh mana pelaksanaan akan apa yang kita fahami, sejauh mana praktikalnya semua itu. Saat itu, baru terasa betapa diri masih belum cukup kuat, masih membutuhkan bimbingan dan kasih sayang Allah. Ujian yang diberinya sebagai key indicator untuk nilai2 kesabaran, berbaik sangka dan dalam rangka meningkatkan taqwa  padaNya. Dia sentiasa ada untuk kita, tetapi kita yang selalu lupa akan kehadiran Allah. Nauzubillah. 

"Ya Robb, betapa ketika Engkau memberi musibah di satu sisi maka, Engkau memberikan kebahagiaan di sisi lain. Nyata terbukti bahawa, di setiap kesulitan itu ada kemudahan dengan harapan dan impian ku berjalan lagi untuk mencapainya...."

   Ada manusia yang bila dia kuat dan rasakan sudah punya segala, maka pengharapannya pada Allah menurun. Ada juga golongan yang tetap istiqamah meletakkan pengharapan dan pergantungannnya pada Allah dalam setiap penjuru kehidupan. Maka sebaiknya, sentiasalah memelihara Allah dalam hati kita, merasai konsep ihsan dalam diri, nescaya Allah sentiasa memelihara dan memudahkan urusan kita. Insya Allah.



Akhir kalam, ingin ku kongsikan:

“Barangsiapa menghendaki keuntungan akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barangsiapa menghendaki keuntungan di dunia, Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bagian di akhirat.”   (As Syura: 20) 

ighfirly ya Allah, ana faqir ilayka!
...May Allah Bless...



Friday, September 23, 2011

A word...

Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah, Thanks to Allah for every nikmah that has not been stopped till today..
May Allah gives us strength to hold on and mujahadah in His way in order to gain His pleasure and the Jannah. I don't have much to say in this post, only a word to share to the readers.. Let's rethink..



"You are doing something to pleasure HUMAN or pleasure ALLAH?"


 

"We know that this action is not right, BUT why we're not doing right things?"

May Allah show us the right way in doing things, make easy in everything we're gonna do today and in the future, and be with us in every steps and minutes in our life... Don't mind what people will judge onto your action, but do care about Allah's perception. Allah, He's our creator, He knows our weakness and strength, He's knows what best for us, so LETS PUT FULLY HOPES AND LOVES only to Him..

May Allah Bless
...Wallahua'lam...

p/s: Sangat beruntungnya manusia itu apabila bersamanya sahabat-sahabat yang soleh..


Saturday, September 10, 2011

Now, it's begin..

Bismillahirrahmanirrahim...

   Segala pujian saya panjatkan hanya pada ALLAH... Hanya Dia yang memahami, Maha Memberi segalanya dan Maha Pengasih pada hamba-hambaNYA... meskipun kita selalu alpa dan lupa akan nikmat pemberianNYA..

   Hmm, saat meneliti blog ni (sudah mula bersawang kerna lama x di update), baru saya sedar dah lama saya tak menulis mengerah buah fikiran untuk disemadikan disini.. Bukan melupakan kehadirannya, tapi masa yang ada tidak mengizinkan saya duduk mencoret... Allah izin, cuti 2 bulan ni banyak masuliyah yang perlu diutamakan.. jadi, masa untuk diri pun kurang.. Allah Maha Mengetahui apa yang tersingkap di sebalik sesuatu..

   Pejam celik dua tiga kali, nampaknya cuti selama hampir dua bulan ni dah tiba ke penghujung... saya suka dan gembira.. sebab dah lama sangat tak study.. saya menanti fasa ini.. campus life.. ketemu kawan2, roommate, classmate n etc.. berdiskusi ttg pelajaran, assignments dan quizzes (ada ke yg menanti perkara ni?).. hehe, apapun, post kali ni di coret sebab nak wish; to all friends...

WELCOME TO NEW SEMESTER
"Start it with new spirit and enjoy the journey along the sem"

start it: refresh yourself and be prepared for future challenges..

Maybe things will be difficult, or maybe it is easy, only Allah knows what will happen in the future.. but always remember to pray to Him in every conditions of our life.. may Allah bless us :)


                                              Word of the day:

"It's true that we don't know what we've got until we lose it, but it's also true that we don't know what we've been missing until it arrives."

 

p/s: Fighting!!

Thursday, August 4, 2011

She: Forgive...



~ Allah itu Maha Pengampun dan tidak pernah berhenti memaafkan hambaNYA yang memohon taubat dr-Nya ~
Bukalah mata hati, bukan mata benci
Kita bukanlah Sang Hakim
Yang layak untuk menghukum
Kita juga pernah tersalah, dan bersalah
Bencilah sekedarnya
Maafkanlah kekhilafannya…

Kita bukanlah manusia yang sempurna
Janganlah merasa seolah tanpa noda
Kita hanya manusia yang penuh khilaf salah
Maafkanlah ia bila hatimu terluka
Karana kita bukan sang hakim...

*****************

Mengapa sukar menghulurkan kemaafan saat hati terluka? Bukankah kemaafan itu sangat manis nilainya daripada menyimpan amarah di jiwa? Kemaafan ibarat air sejuk yang mengalir di relung jiwa, menyejukkan hati yang membara... Sedangkan nabi Muhammad s.a.w pun sangat pemaaf.. saat baginda mengajak manusia kembali kepada Islam, pelbagai dugaan dan cabaran yang dihadapi baginda.. juga tentangan dan dilontarkan bermacam-macam benda oleh masyarakat yang tidak memahami Islam tika itu,... Tapi apa tindakan baginda s.a.w?  Baginda s.a.w sabar malah mendoakan kebaikan dan berdoa semoga Allah membukakan pintu hidayahNya kepada mereka yang menentangnya.. Rasulullah s.a.w adalah contoh yang paling baik dan tepat untuk dijadikan qudwah dalam sifat memaafkan.. 

Tidakkah ujian yang Allah berikan kepada baginda s.a.w lebih hebat daripada ujianNYA kepada kita? tapi mengapa kita kadang kala teragak-agak untuk memaafkan? Malah ada yang langsung tidak mahu memaafkan kesalahan manusia lain.. Ingatlah, bahawa manusia itu sendiri hakikatnya pelupa.. dan ada ketikanya melakukan kesilapan samada disedari atau tidak.. kan lebih mudah jika saat berakhirnya sesebuah pertemuan dengan setiap manusia yang ditemui, kita terus niatkan dalam hati untuk memaafkan kesalahannya jika ada di sepanjang pertemuan itu.. maka tiada hati yang terluka dan merasa sakit sehingga terbit rasa dendam jika terus disimpan kemas dalam hati..

Paling penting, bila kita memaafkan, Allah kasih pada kita.. kita tidak lagi hidup dalam kebencian dan kebencian terus menerus.. Allah Maha Pengampun, Dia tidak pernah melupakan hambaNya yang memerlukan pertolonganNya dan mengabulkan doa kita, walaupun hakikatnya kita sangat banyak melakukan dosa padaNya.. Maka, sama-sama kita saling memaafkan dan bina semula ukhuwwah yang telah lama dijalin di jalanNya.. lupakan segala sengketa dan amarah yang pernah terjadi selama ini.. Ya, benar. Pengalaman kita banyak bezanya. Tapi dihujung simpang itu, penyelasaiannya tetap sama, bukan? Memaafkan dan kita akan terubat dari segalanya. Kan indah memaafkan? ayuh, jangan ada benci dihati... Marilah kita bina kehidupan yang harmoni dan rasa bahagia saat berjumpa.

Satu harapanku, moga dikau kuat dan tabah.. dan jalani kehidupan ini dengan penuh kasih sayang keranaNya. Cuba cari jalan penyelesaian untuk setiap masalah yang timbul. Jangan simpan lama-lama perkara yang tidak dikau sukai, luahkan... Semoga Allah memudahkan urusanmu dan merawati hatimu.. Semoga Allah kasih kita semua.. May Allah bless..

* p/s: Sekadar nasihat dan peringatan buat diri yang mudah lupa. Semoga bermanfaat..
Masing-masing punya cara tersendiri untuk mengubati hati saat dilukai.. Ada yang mudah melupakan dan juga yang mengambil masa untuk itu.

~ maaf salah silap ~

Berkata Ibn Qayyim al-Jauzi:
Dalam hati manusia ada kekusutan. Ia tidak akan terurai kecuali dengan kembali kepada Allah swt.

Wallahua'lam.. 


Friday, July 29, 2011

Ramadhan Kareem...

Bismillahirrahmanirrahim
In the Name of Allah the Most Gracious the Most Merciful


Ahlan Wasahlan ila shahr Rahmah, shahr Barakah wa shahr Maghfirah..

 
~a blessing month~









   In Ramadhan, Allah promises His servants a lot of rewards. So we need to prepare ourselves very well to face Ramadhan. Grab all opportunities that Allah had prepared in this blessing month. Grab the chances and lets gear up our soul for facing it!

~ reading the Quran frequently and if possible, speed it till you can finish the whole Quran in Ramadhan~
    Feel that Ramadhan is very close in our heart and ourself, so that we will struggle and do our best to fulfill this blessing month with the best practises. Feel that this is our last Ramadhan and we don't want to miss the chances available in it. Fulfill our day with zikrullah and do amar ma'ruf nahi munkar. Last but not least, upgrade our 'ibadah and renew our niyyah Lillahi Taala. Thanks to Allah for blessing us to meet Ramadhan for this year and pray to Him that we could meet Ramadhan in the next year..

~may our imaan become strong and our action become easy~
Till meet again, I would like to wish to all readers...

"RAMADHAN KAREEM"
MAY ALLAH ACCEPTS OUR DEEDS AND COUNT IT AS A GOOD DEEDS BESIDE HIM

may Allah bless all of you



Sharing is caring:
 All people will feel sick, tired, and weary.. bot NOT all people who sick and tired is because they are fighting and working for Allah.

Friday, July 22, 2011

Hold On..

s.M.i.l.E :)
Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah the Most Gracious Most Merciful
Present to you, specially for my dearest friends...

Hold On


video

 The teardrops fall from his eyes at night
Too much a man to be crying in plain sight
Finds himself at the beginning again
Can't understand why he can't break this sin
I don't know who said that it was easy
To conquer the world that exists inside of me
My lights are dim and the roads are dark
But the night's always darkest just before dawn

So hold on in this moment 'cause it might be just what you need
And you know that you're growing when you find yourself down on your knees
It's the trials of life, it's the rain and the light that make you more than just your dreams

She's like a boat that's caught in the storm
Sees the sun through the clouds but she can't stay warm
Now she's in pain and she can't bear the load
But she don't know there's something better down the road
Everything life is born then it dies
After the storms the rooted plants do rise
So let pain die and plant yourself deep
'Till this whole wide world falls down at your feet

You say that you want to fly in the sky, but you won't build the wings; it won't be
Then, you say that you want the love of your life, but you give up too easily
It's the eyes wide as you fall that make you see

************************   

   Remember, this life is nothing but one big test, one after another, and we must remain steadfast! After all, when Allah tests you, it shows that He love you indeed. So, you must have faith in Him. Allah says,

"Do men think that they will left alone on saying, "we believe", and that they will not be tested? We did test those before them, and Allah will certainly know those who are true from those who are false." 
(29:2-3)

   When Allah tests you, always keep in mind that He must want good for you. He is removing your sins and elevating you higher. In a Hadith by At-Tarmizi,

"When Allah wills good for a servant of His, He hurries up His punishment in this life"

Another Hadith by Muslim,

“How amazing is the affair of the believer. There is good for him in everything and that is for no one but the believer. If good times come his way, he expresses gratitude to Allah and that is good for him, and if hardship comes his way, he endures it patiently and that is better for him.”

  In the Quran, Allah also stated that He will make ease the way for those who put trust and believe in Him.

"... and whosover fears Allah and keeps his duty to Him, He will make a way for him to get out (from every difficulties)." 
 (At-Thalaaq: 2)

   This is the reminder of the day for all my friends outside there and also for me myself for sure.. It's true, sometimes we feel it is soo hard to walk through the tests that Allah gives us.. but build the confidence in yourself, it is YOU who determines how the challenges would turn out in the end.. Put fully trust in Him. He wants you to keep praying and remembering Him, so He remind you by giving this sort of tests..simply because, HE LOVES YOU!

..May ALLAH bless you..

~ the short sem result is available, Alhamdulillah! :) ~


Thursday, July 21, 2011

Dhuha... (^_^)

Bismillahirrahmanirrahim...

~Dhuha~



   Sama2 berdoa moga hari yang dilalui hari ini dapat dimanfaatkan dengan amal2 kebaikan dan mendapat nilaian disisi Allah.. Ok, sekarang dah tiba waktu Dhuha bukan? Saya mula belajar tentang solat sunat Dhuha ini ketika di bangku sekolah rendah, darjah 5 if tak silap.. cikgu pun turut ajar praktikalnya di surau sekolah.. Tapi time sekolah menengah, masa itulah saya benar2 menjadikan amalan solat Dhuha sebagai rutin.. bukan bermaksud saya melakukannya setiap hari, tapi dulu masih dengan jiwa nak bermain2 melebihi menilai sesuatu secara serius, jadi saya akan try solat jika ada masa terluang..

   Bila masuk uni, ramai rakan2 disekitar saya menganjurkan diri untuk jadikan solat sunat Dhuha ini sebagai rutin harian.. (jika x clash dengan class).. sebab apa? kalau dilihat dari segi pelaksanaannya, solat sunat ini tidak mengambil masa yang lama untuk ditunaikan... if x sempat sangat, buat 2 rakaat pn boleh.. bacaannya pun mudah, rakaat pertama- Al-Fatihah dan surah As-Syams, rakaat kedua- Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha..

Dalam al-Quran surah al-Dhuha, Allah s.w.t telah BERSUMPAH demi kehebatan waktu Dhuha.

Firman Allah s.w.t :
"Demi waktu Dhuha dan demi Malam apabila menjadi sepi. Tidaklah Tuhanmu meninggalkanmu dan tidaklah Dia membencimu. Dan Akhirat itu lebih baik daripada dunia ini. Dan pasti Tuhanmu akan memberi kepadamu kurniaan hingga kamu menjadi suka. "         (Surah al-Dhuha : 1-5 )


   Selalunya setiap sesuatu yang dijadikan sebagai bahan sumpah Allah s.w.t mengandungi kepentingan yang sangat hebat. Di sini Allah s.w.t menjadikan waktu Dhuha sebagai bahan persumpahan-Nya. Itu menunjukkan bahawa waktu Dhuha itu ada keistimewaannya , antara keistimewaannya adalah seperti yang telah di sebut oleh Allah s.w.t., waktu Dhuha adalah waktu Allah s.w.t mencurahkan kurniaan kepada hamba-Nya.

   Kurniaan Allah suatu kurniaan hakiki yang pasti akan menggembirakan kita. Oleh itu sesiapa yang mahukan kurniaan Allah s.w.t hendaklah dia berhubung dengan Allah s.w.t melalui ibadah solat sunat Dhuha. Apa kelebihan solat sunat Dhuha ini.

Mari kita perhatikan hadis di bawah : Rasullullah S.A.W. bersabda,

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan”

Rasullullah S.A.W. bersabda lagi, maksudnya:

“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih di lautan”  (Riwayat Ibn Majah dan Tarmizi)

   Jadi, kita bolehlah melakukan solat sunat ini untuk menambah rezeki anda disamping mendapat keampunan Allah SWT. Disamping usaha kita, kita sebagai manusia yang lemah juga sangat perlukan bantuan daripada Dia, kerana segala rezeki hanyalah datang daripada Dia.

   One more things, saya suka dengan bacaan doa selepas solat sunat Dhuha ini.. Setiap hari di radio IKIM, lagu ni diputarkan,, sedap sangat.. maksudnya pun sangat indah.. Masya Allah..

video


Maksud:
Ya Allah,
sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu,
kecantikannya adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu,
kekuatan itu kekuatanMu,
kekuasaan itu kekuasaanMu
dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, 
jika rezekiku masih di langit, turunkanlah,
dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah,
jika haram, sucikanlah
dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha,
kecantikanMu,
keindahanMu,
kekuatanMu,
kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan
kepada hamba-hambaMu yang soleh.

 Jadi, selamat beramal!

Thanks pada kawan2 yang bagi tembakan doa, dorongan dan motivasi untuk saya menjadi seperti saya pada hari ini.. semoga Allah memelihara kalian semua..

Monday, July 11, 2011

Diri: Buat kamu..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

~ renungi dan fikir akan ciptaan-Nya supaya kamu bertaqwa ~


أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ

Mengapa kamu suruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab? Maka tidakkah kamu berfikir   
  (QS. Al Baqarah (2):44)
 
Wallahua'alam

Friday, July 8, 2011

PuzzLes of Life

 Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.

-IHAB-
   Alhamdulillah, rasanya setelah sekian lama blog ini tidak di update, Allah masih berikan ruang dan masa untuk terus mencoret hari ini.. Sebulan yang lalu, segalanya berlaku dengan pantas, tak sempat untuk saya menghitung perkara yang telah dilakukan.. assignment yang banyak, midterm xm, program2 islah diri dan lastly final xm... tup tup... sekarang dah ada kat rumah untuk cuti semester selama 2 bulan.. sekejap bukan?? 
   Bila tiba bab bercuti, pelajar uni seperti saya adalah manusia yang paling gembira.. bahkan saya rasakan semua orang enjoy pabila cuti sem tiba, bukan? sebab dahlah jarang dpt balik ke rumah wlupun hakikatnya rumah dekat. Sebabnya saya rasakan masa yang ada sekejap sangat, x sempat nak kejar tapi dah berlalu.. tapi tanggungjawab juga makin bertambah bila usia makin meningkat, itu satu fakta yang takut untuk saya fikirkan.. tapi bila fikir2 kembali, tanggungjawab akan menjadi ringan dan mudah pabila kebersamaan mengiringi.. pabila ada yang memikul sesuatu amanah itu bersama.. dan saya sentiasa berdoa, "Ya Allah, permudahkan segala urusanku dan urusan sahabat2ku"..  
   Berada di uni dan ambil short sem, 2 subjek pun rasa berat.. sebab kerja dan lecture class jadi double.. baru dapat assignment @ project semalam, minggu depan dah kna submit.. wah, memang mencabar dan menakutkan.. discussion boleh dikatakan setiap hari kna ada.. if not, progress homework pun akan ter'effect'. Alhamdulillah Allah sertakan teammate yang cekap dan memberikan kerjasama dengan baik.. 
   Haa!! yang lebih best time short sem kali ni adalah roommate. Bak kata khatijah, seorang junior yang cool, "this is the best short sem eva".. and it's true... makan2, jalan2, dan etc.. ok, memori bersama roommate dan yang sewaktu dengannya akan saya simpan kemas2 dalam hati... Sentiasa mengira detik2 manis bersama kalian, rasa sayang dan rindu bila terkenang. Mekasih semua!! ~~ Bila dah habis xm, detik itu paling sedih, part perpisahan.. sungguh, saya paling x suka perpisahan.. tapi dengan kesedaran minda yang sesungguhnya setiap pertemuan ada perpisahan, saya redha dan akur.. satu lagi, geram saya bila ada yang buat main2 dengan part ni.. (hmm, orang sedih tau tak??)
Bahkan Allah pun berfirman dalam Al-Baqarah; 156 bermaksud: 
  "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali ". 
Sesama kita pun di akhirnya akan berpisah, bukan? kalau berpisah sementara untuk pertemuan di hari mendatang pun susah ntuk dihadapi, bagaimana kalau berpisah untuk selama2nya.. muhasabah saya bila memikirkan semula..
   Part paling seronok bila hols adalah bertemu dgn family. Meriah dan riuh rendah sungguh rumah. Sorang buka mulut, semua nak mencelah dan bercerita. Pening kepala jadinya.. tapi dalam diam saya bahagia begini.. Rindu suasana ini. Kebetulan, semua orang ada, so lengkaplah kuota untuk minggu ni. sebab esok, adik saya dh hbis cuti and perlu balik ke uni dia ( sedih ).. xpe2, raya nanti jumpa semula I.Allah. 
   Ujian... Allah memang sayangkan hamba-NYA. kerna itu dugaan sentiasa menemani hari2 kita. Dia mahu kita teruskan meletakkan pergantungan pada-NYA, berdoa dan ingat terus-terusan pada-NYA. Memang tak dapat dinafikan, dengan ujian yang mewarnai hidup jadi terisi.. kaki makin kuat dalam melangkah, hati makin tabah mengharungi titian ini, dan diri menjadi cekal... dan banyak perkara baru yang dapat dipelajari daripadanya. Tak kiralah saya berada dimana, waktu apapun.. di uni, di rumah dan etc.. seringkali Allah corakkan hidup ini bertemankan ujian.. menguji kekuatan dan ketahanan diri ini.. seringkali air mata mengalir menangisi dan merasa akan kekerdilan diri hamba.. rasa masih tidak menjadi hamba yang sebenar-benar hamba-Nya, bimbang menjejaskan usaha mengajak yang lain menjadi hamba-Nya..  
 Namun bila Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah, ayat 185-186 yang bermaksud: 
"Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu, dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaknya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang di berikan kepadamu, supaya kamu bersyukur. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku (Allah) dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a, apabila ia memohon do'a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran"
   Ya, yakin Allah bersama mu sentiasa. Allah sedang mentarbiyah diri dan bukan untuk membebani.. belajar dan terokai apa hikmah yang tersembunyi dan bangkit dari kesedihan yang mengaburi.. teringat satu quote,     "Allah menghijab matahari di balik awan dan menghadirkan hujan dalam susunan untuk mengeluarkan pelangi yang indah".. cantik kan susunan dan neraca Allah?...Allahu Yusahhil.
"Pada Allah itu kekuatan..
Apabila kita serahkan diri kita pada-NYA,
proses diri kita untuk memahami proses-NYA,
kekuatan itu akan hadir pada kita"

~~ pada-MU kupohon dikuatkan hati, dilapangkan dada dan dipermudahkan segalanya ~~ 
never give up... ganbatte!!
Remember: we're not a judge to someone, but we should hold their hand and walk together..
May Allah bless everyone of you 
 

Friday, June 10, 2011

Kembali pada-NYA..

~ Doa itu senjata bagi orang Mukmin ~
 
 " Ya Allah, kurniakan aku Hidayah-MU, ketaqwaan, terlindung daripada maksiat samada dari segi fizikal dan ma'nawi, serta berikan aku kekayaan jiwa..."


   Hadis Riwayat Bukhari :

Maksudnya: Daripada Abdullah Ibn Umar Radiyallah 'Anhuma, katanya: Rasulullah S.A.W.memegang bahuku seraya bersabda: "Jadilah di atas dunia ini sebagai seorang perantau. Ibn Umar berkata: Apabila kamu berada pada waktu petang, janganlah tunggu menjelangnya waktu pagi. Apabila kamu berada pada waktu pagi,jangan tunggu menjelangnya waktu petang. Gunakan peluang untuk beramal semasa kamu sihat untuk persediaan ketika kamu sakit dan semasa kamu hidup untuk persediaan matimu."

Firman Allah : (al-Mulk (67) : 2

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) "


I want to die with my forehead on the ground, The sunnah in my heart, Allah on my mind, Quran on my tongue, And tears in my eyes... Amin...

Wallahua'lam..


Monday, June 6, 2011

JejAK....

~ jangan diam tak berkutik ~


Menapaki langkah-langkah berduri
menyusuri rawa, lembah dan hutan
berjalan diantara tebing jurang
semua dilalui demi perjuangan

Letih tubuh di dalam perjalanan
saat hujan dan badai merasuki badan
namun jiwa harus terus bertahan
karna perjalanan masih panjang

Kami adalah tentara Allah, 
siap melangkah menuju ke medan juang
walau tertatih kaki ini berjalan
jiwa perindu syahid tak akan tergoyahkan

wahai tentara Allah bertahanlah,,
jangan menangis walau jasadmu terluka
sebelum engkau bergelar syuhada
tetaplah bertahan dan bersiap siagalah
tetaplah bertahan dan bersiap siagalah...

:::: > by : Izzatul Islam < ::::

Mendengar nasyid ini, semangat hadir dalam diri..
semoga Allah terus menganugerahkan hammasah yang tinggi dalam diri kita semua, untuk terus thabit dalam perjuangan ini.. Salam teruskan perjungan... Ingat dan yakin, Allah bersamamu di tiap langkahan jejakmu.. Wallahua'lam..


Thursday, May 26, 2011

buatmu ayah...

Bismillahirrahmanirrahim...


A dad is someone who..
wants to catch you before you fall,
but instead picks you up,
brushes you off,
and lets you try again.

A dad is someone who...
wants to keep you from making mistakes,
but instead lets you find your own way,
even though his heart breaks in silence
when you get hurt.

A dad is someone who..
holds you when you cry,
scolds you when you break the rules,
shines with pride when you succeed,
and has faith in you even when you fail...
*********
arigato, otosan!
Ayah, banyak yang inginku nyatakan.. 
sesungguhnya engkau satu didunia ini... 
banyak yang telah kau korbankan untuk diri ini.. 
dan aku sungguh, tidak mampu tuk ku membalas segala jasamu..



teringat memori kita bersama,
terasa hangatnya kasih yang kau curahkan untuk kami..
bagaimana kau menasihati dikala kesulitan,
kau sirami jiwa kami dengan kata2 sentuhan salju,
walaupun engkau marah,
ku tahu itu kerna sayangmu pada kami,
kesedihanmu, sukar untukku jejaki,
kerna diwajahmu terukir urat2 ketabahan,
dan senyum yang sentiasa menghiasi,
diam2 mengajarku untuk tabah dan cekal
dalam mengisi ruang hidup yang panjang ini..


aku mewarisimu ayah...
aku suka mengembara sepertimu,
aku suka perkara lasak dan cabaran,
aku suka berusaha untuk sesuatu,
aku sukakan tarbiyah Illahi yang kau ajarkan sedari kecil,
aku ingin tabah dan tersenyum 
dalam apa jua situasi yang hadir mewarnai,
kerna payah aku rasakan...
jika kau tiada disisi ini..

Maaf,
kerna selalu menyakiti hatimu,
kurang meluangkan masa bersamamu,
andai ada memutuskan sesuatu tanpa pengetahuanmu,
dan bertindak terburu-buru,
ampuni segala khilafku...

Ayah,
benarkanlah aku berbakti padamu,
tapi aku sedar aku belum tiba di tahapan itu,
justeru...
aku hanya mampu,
 mengorak senyumanmu dengan kejayaanku,
menjadi anak yang solehah penyejuk matamu,
serta...
mendoakan kesejahteraanmu,
 dan menadah tangan 
moga Allah permudahkan segala urusanmu,
berkati usiamu, dan menerima amalmu,
semoga segala amalmu 
adalah amalan yang soleh disisi-NYA..

Terima kasih ayah,
kerna memberiku peluang,
untukku belajar..
dan sentiasa membentangkan ruang,
untukku selami...
ketika ku membesar, 
 sesungguhnya ini adalah azimat buatku,
akan kugenggam  hingga ke akhir usia ini..

Ayah...
ketahuilah,
walaupun jarang bersua,
atau berjumpa kadang2 seketika cuma,
itulah detik berharga bersamamu..
AYAH, SANAH HELWA!  
Izzah sayang ayah Fillah!

nota kaki:
sayangi ibu, kasihi ayah...