...counting...

Thursday, May 26, 2011

buatmu ayah...

Bismillahirrahmanirrahim...


A dad is someone who..
wants to catch you before you fall,
but instead picks you up,
brushes you off,
and lets you try again.

A dad is someone who...
wants to keep you from making mistakes,
but instead lets you find your own way,
even though his heart breaks in silence
when you get hurt.

A dad is someone who..
holds you when you cry,
scolds you when you break the rules,
shines with pride when you succeed,
and has faith in you even when you fail...
*********
arigato, otosan!
Ayah, banyak yang inginku nyatakan.. 
sesungguhnya engkau satu didunia ini... 
banyak yang telah kau korbankan untuk diri ini.. 
dan aku sungguh, tidak mampu tuk ku membalas segala jasamu..



teringat memori kita bersama,
terasa hangatnya kasih yang kau curahkan untuk kami..
bagaimana kau menasihati dikala kesulitan,
kau sirami jiwa kami dengan kata2 sentuhan salju,
walaupun engkau marah,
ku tahu itu kerna sayangmu pada kami,
kesedihanmu, sukar untukku jejaki,
kerna diwajahmu terukir urat2 ketabahan,
dan senyum yang sentiasa menghiasi,
diam2 mengajarku untuk tabah dan cekal
dalam mengisi ruang hidup yang panjang ini..


aku mewarisimu ayah...
aku suka mengembara sepertimu,
aku suka perkara lasak dan cabaran,
aku suka berusaha untuk sesuatu,
aku sukakan tarbiyah Illahi yang kau ajarkan sedari kecil,
aku ingin tabah dan tersenyum 
dalam apa jua situasi yang hadir mewarnai,
kerna payah aku rasakan...
jika kau tiada disisi ini..

Maaf,
kerna selalu menyakiti hatimu,
kurang meluangkan masa bersamamu,
andai ada memutuskan sesuatu tanpa pengetahuanmu,
dan bertindak terburu-buru,
ampuni segala khilafku...

Ayah,
benarkanlah aku berbakti padamu,
tapi aku sedar aku belum tiba di tahapan itu,
justeru...
aku hanya mampu,
 mengorak senyumanmu dengan kejayaanku,
menjadi anak yang solehah penyejuk matamu,
serta...
mendoakan kesejahteraanmu,
 dan menadah tangan 
moga Allah permudahkan segala urusanmu,
berkati usiamu, dan menerima amalmu,
semoga segala amalmu 
adalah amalan yang soleh disisi-NYA..

Terima kasih ayah,
kerna memberiku peluang,
untukku belajar..
dan sentiasa membentangkan ruang,
untukku selami...
ketika ku membesar, 
 sesungguhnya ini adalah azimat buatku,
akan kugenggam  hingga ke akhir usia ini..

Ayah...
ketahuilah,
walaupun jarang bersua,
atau berjumpa kadang2 seketika cuma,
itulah detik berharga bersamamu..
AYAH, SANAH HELWA!  
Izzah sayang ayah Fillah!

nota kaki:
sayangi ibu, kasihi ayah...


No comments:

Post a Comment