...counting...

Wednesday, February 9, 2011

Gembira dan bahagia ...itu di hati...

"Bahagia letaknya dalam hati... bila ia hadir, serta merta diri kita akan terus reflek ...mengeluarkan pancaran dan cahaya kegembiraan di fizikal kita... muka sentiasa ceria...tersenyum..dan kadang kala rasa nak ketawa je..."

   Walaupun cuti mid-break hari tu duk rumah 2 hari out of 9 hari, walaupun rasa macam masa dengan family kejap sangat, tapi saya rasa bersyukur... sebab cuti hari tu terisi dengan perkara yang bermanfaat. at least saya tak rasa sedih sangat... sebab kawan-kawan sentiasa ada disisi... mungkin betul orang kata, "bila kat luar, kawan-kawan yang akan jadi family kita....susah senang depa ada untuk bantu.."

   First day after mid-break (monday), saya mesej beberapa orang kawan... Saya ajak depa untuk dinner.. so, disebabkan ada yang berpuasa, so kira dinner a.k.a iftar la.... lepas tu ada sorang kawan bg coklat... rasa macam dejavu pulak... mmg tak tau kenapa.... memang ada teringin nak makan coklat... Allah izin datang kawan ni dan hadiahkan coklat... rasa Allahu Akbar... sebab Allah tahu keinginan kita dan Allah juga yang memakbulkan doa kita... Allah sangat Pengasih... sebab selalu mencukupi segala keperluan hamba-Nya... Alhamdulillah...

sedap!


   Kadang kala, bila tengah rasa gembira, Allah turunkan badai dan ujian pada kita...itu satu ukuran sejauh mana iman kita pada-Nya... ada yang rasa keluh resah dengan dugaan yang datang... ada juga yang menangis sedih... tapi ada juga golongan yang bersyukur atas kehadirannya... sebab bila ujian ditimpakan atas manusia, itu tandanya Allah sayang kita... Allah rindu nak dengar rintihan kita.. mengadu pada-Nya... sebab mungkin kita terleka.. lupa nak ingat Allah... atau terlalu seronok dengan urusan dunia... lalu ujian sebagai ibrah... untuk kita bermuhasabah kembali... Tak gembirakah kita jika Allah sedang memberi perhatian pada kita?

   Petang tadi, rasa macam kaki ni nak pergi berjalan... so saya ambil keputusan untuk berziarah seorang kawan.. saya pergi compartment dia dengan sebungkus nasi dan sedikit kuih... tiba2 rasa nak dinner skali dengan dia... sampai bilik dia, rupanya dia ada tetamu...  so kitorang berempat pun makan sama2... mula2 takut tak cukup... tapi saya positifkan diri... bila kita berkongsi, insya Allah akan lagi berkat... dan Alhamdulillah cukup!

   Oleh sebab dah nak maghrib bila kitorang selesai makan, saya cepat2 minta diri... lagipun banyak lagi urusan belum selesai kat bilik sendiri...  otw nak balik, saya pilih laluan yang akan melalui bilik seorang lagi kawan.. dia seorang senior yang banyak membantu dan beri sokongan pada saya... bila jumpa senior ni, rasa happy je... so kebetulan dalam beg ada benda yang boleh dihadiahkan pada dia... maka saya mesej dia..

"tolong buka tingkap jap"
tapi time tu saya nampak senior tengah khusyu' study... so tunggu kejapla... then, bila dia dah buka mesej saya, dia terus meluru kearah tingkap dan nampak terkejut sikit... mungkin tiba2 nampak saya berdiri betul2 kat tepi tingkap dia kot.. hehe.. saya terus hulurkan sebatang snickers.. dan terus minta diri untuk pulang ke bilik... 

   Apa yang saya nak ceritakan ya? sebenarnya bila kita selalu memberi, kita akan rasa gembira... betul x? bila selalu tersenyum pun akan menghadirkan kegembiraan... Bila kita tengok orang gembira, kita pun akan rasa senang, bukan? tu adalah jika saya... tapi masing2 ada cara tersendiri untuk rasai bahagia... yang penting jangan cari kegembiraan yang melanggar syara'... buat semua perkara untuk dapatkan redha Allah.. itu yang penting.. 

"Terima Kasih kawan-kawan"

  • Esok ada midterm ungs 2050
  • Hari jumaat ada midterm CM

" Semoga Allah mengasihi orang yang sentiasa membetulkan keinginannya, jika itu untuk Allah maka dia melakukannya dan jika untuk selain Allah, maka dia menundanya.."

2 comments:

  1. Salam. hmm...mcm kenal je org2 yg dceritakan di atas ni. hehee...

    kesimpulannya, kesenangan yg sebenarnya hanya ada pd kpuasan memberi & berkorban. bknkah bgitu dik.

    jadi, akak akan terus menanti pemberian tomoyo_chan yg seterusnya. (^_^)

    ReplyDelete
  2. mereka2 yang dinyatakan memang mudah untuk dikenali...hehe

    ReplyDelete